Wednesday, August 19, 2009

Terawih 1430H di KP

Kedatangan Ramadhan 1430H kian terasa...ditambah pula dgn ujian yg ditimpakan ke atas umat manusia sejak beberapa bulan sebelumnya, wabak Influenza A H1N1, menambahkan lagi kehangatan suasana. Sedang ramai umat manusia khususnya umat Islam bersiap sedia menghadapi Ramadhan, ramai juga yg sibuk dan kalut mempersiap diri selengkapnya untuk menghindar dari dijangkiti penyakit berbahaya ini. Semoga kita mendapat bantuan Allah untuk melalui ujianNya ini.


Seperti tahun2 sebelum ini, bila tiba Ramadhan, selalunya aku akan berpuasa pada hari pertama di kampus. Yea...sungguh seronok walaupun terkilan tidak dpt menyambutnya bersama2 keluarga di rumah. Tapi xpe la, kat sini pun ade keluarga jugak...kawan2 kolej, coursemate, bdk2 surau, pengetua kolej, dan juga awek2 kolej...hehehehe...

Dan seperti tahun2 sebelum ni juga, aku dan kawan2 biasenye akan merangka perancangan untuk mengadakan Jelajah Kembara Tengku Mahkota ke seluruh UTM bagi menunaikan solat terawih di surau2 berlainan setiap hari....hehehhee...saje nak merasa suasana di kolej kediaman lain, juga merasai kemeriahan di tempat2 berbeza.

Di UTM ade 17 buah kolej, tp secara rasminya ada 13 buah kolej memandangkan ada kolej2 yg digabung bersama. Ini bermakna ada 13 buah surau yg bole dijelajahi sepanjang Ramadhan ini. Eh...tak jugak...sila tolak kolej2 siswi seperti Kolej Datin Seri Endon, Kolej Tun Fatimah dan K9 yea. That makes them 10 surau to be visited.

Tahun ni jugak, ade yg menarik tentang surau di kolej aku sendiri, iaitu Kolej Perdana yg tercinta. Tahun ni, warga KP akan menunaikan solat terawih dlm suasana yg cukup dingin dan nyaman seperti di kawasan pergunungan di selatan Kanada...hohoho...jauh sungguh subjek perbandingannya. Yea, surau kami dh ade aircond!

Kotak aircond yg diletakkan di tepi surau...sungguh mengujakan!!!

Pagi td sebaik saje aku balik dari kelas kemahiran pencarian maklumat di PSZ, aku nmpk ade kotak2 di tepi surau, dan kelihatan juga En. Suhaili sedang berbincang mesra dgn brader2 technician yg bertanggungjawab memasang aircond tersebut. Menurut En. Suhaili, 6 bijik aircond akan dipasang di surau kami pada hari ini jugak. Waaooo...surau tu xde la besar mane, tp pasang sampai 6 bijik...mesti lepas ni kami semua akan terasa lbh khusyuk dan tawadhuk menunaikan solat...xde kaitan kot...

So, pemasangan aircond ini membuatkan aku terfikir...jadi ke tak rancangan aku untuk mengadakan Kembara Mahkota neh??? Surau KP dh ade aircond, kompem 21 rakaat tidak terasa...huhui...

5 comments:

fatin nazihah ashari said...

"Yea, surau kami dh ade aircond!"

"Surau KP dh ade aircond, kompem 21 rakaat tidak terasa...huhui..."

aduhai...
begitu hepi anda yea
well...
surau KPZ upm telah berkurun punyai aircond..ouh~

xpe2..jangan besedih, yang penting niat ikhlas untuk ke surau dan bertarawikh. iye x? :D

acik | uyul said...

tahniah!!
semuga cukup menunaikan trawikh bukan 21 tapi 23 rakaat. caiyok!!
:D

nuruddin | Ray said...

Paten...
Ala...KPZ tu kolej lama, mmg la dh lame ade aircond...

Acik|uyul..
Mmg saje tulis 21 rakaat...lagi 2 rakaat saje nak wat kat bilik...ehehehe... :P
*blushing*

ainShahajar said...

wowow.. ekon tu.. kaye betol korg..

ekon+perot kenyang+.. jom tido!..hehe

nuruddin | Ray said...

hehe...kolej yg kaye, bukan kami... :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...