Thursday, June 18, 2009

review : 1515


Hmm...ekceli novel ni dah sgt lame, tp aku tetap nk share sumthing tentang novel ni...
Novel 1515 karya Faisal Tehrani ni merupakan satu2nye bahan bacaan sihat yang aku bace sampai 3 kali...keh keh keh...ade je bende laen yang aku ulang bace, tp xberape sihat la...er...maksud aku, tidak ilmiah dan menjana pemikiran...ye, btol...itu istilah yang sepatutnye...

Novel ni menceritakan tentang sejarah negeri Melaka, yg mana kita tahu telah dijajah oleh Portugis pada tahun 1511...sile rujuk buku teks sejarah jika anda lupe...
Tapi ape kene mengena ngan 1515???

Yaa...novel ini membuka minda kita dengan mendakwa bahawa Melaka sebenarnya tidak tewas di tangan Alphonso de Albuqurque (mcm2 versi sebutan, korang sebut la mcm mane pon...) malah telah kembali menawan Portugis pada tahun 1515 tersebut...ape yang menariknyer, jalan cerita dan hujah yang dikemukakan oleh Adi Fimiyun (watak utama novel ni) sgt meyakinkan...byk fakta2 dari sumber2 yang logik diketengahkan sepanjang penceritaan novel ni...dan ianya sedikit sebanyak membuatkan aku ragu2 tentang kebenaran buku teks sejarah yang selalu aku bace sehari sebelum ujian...

Novel ni byk flashback, so kalau anda seorang yg xsuke berpikir, xpyh la bace...sbb aku bace sampai 3 kali pon sbb aku nak pahamkan btol2 jalan ceritanye....mmg sgt convincing dan kalau xkuat iman, silap2 dlm peksa korang bole jwb Alphonso de Albuqurque telah dibunuh oleh seorang serikandi Melaka....

Serikandi Melaka...yaa...bunyik mcm best kan???
Bile sebut serikandi, sudah tentu la ianya dlm kategori Aweks...
Beliau ialah Nyemah Mulya, seorang gadis yang dibesarkan dlm suasana keluarga yang begitu berpegang kepada ajaran Islam dan begitu disegani oleh masyarakat di Melaka ketika itu...
Begitu panjang kisahnye sebelum sampai kpd babak dia memimpin tentera Melaka untuk menyerang dan menawan Portugis...hohohohoho...sungguh emosional sekali...

Hehe...xbest la aku cite sume...kalau korang ade kesempatan, bace la buku ni...bukan saje dpt mengisi masa lapang, malah juge dpt menambah pengetahuan dan menaik taraf isi otak kita ni yg selalu sgt dibajai dgn komik2...sekali skale bace la bahan bacaan ilmiah...dpt jugak kite menyahut seruan kerajaan untuk menjadikan membaca sbg budaya kite...wiwit~~

7 comments:

fatin nazihah ashari said...

"buku teks sejarah yang selalu aku bace sehari sebelum ujian."

ayt ni memg lawak lagi bongek..hahaha

nak bace!!saye bosan idop menganggur

nuruddin | Ray said...

yea, terima kasih atas pujian itu... (pujian ker???)
sile tuntut novel tersebut drpd cik najwa syaza selepas dia abes bace yea...

nawez said...

oo bes ke.. aritu org tak abes bace lagi. nnti nak pinjam

ainShahajar said...

buku nih aku dah bace..betol2..bnyk fakta2nya.. bnyk ilmu gak..he!

but tak sempat abeskan..lupe sbb ape

agak berat sastera dia..tp adik aku yg spm tu lak leh bace..wow

plg igt masa alfonso tanya pada nyemah mulia..ni ape? jam..cermin?

dah bace KOMBAT? faizal tehrani gak =)

nuruddin | Ray said...

Wa...miss ain shahajar...
long tyme no see...hehehehee...
sy xbace lagi KOMBAT...
malah xtahu pon kewujudan novel tu...
saranan sy, abeskan dulu novel 1515 supaya anda tidak dipandang rendah oleh adik yg awk yg SPM tu...hehehe...
dan jgn jd mcm Alphonso...nak jajah org tp cermin pon xkenal...hape la...

syg sayang syg said...

yup. nice review..ade keje dah ni wat review macam2 ek :)

novel nih sgt..tersangat la menarek dan best. saya suke membaca ye. da 2 kali bace..dan tak pernah jemu. tapi buku pinjam je kan..nak beli tak mampu huhu~

ntok mereka yang tak bace lagik..bace la. best!!

nuruddin | Ray said...

drpd beli kasut byk2, baek beli buku...xgitu???
hehehe... :p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...