Friday, July 3, 2009

Pasar Malam dan Pengemis

Petang semalam, aku ke pasar malam pekan Bangi untuk membeli sedikit juadah untuk makan malam...bukannye mak aku tak masak, tapi saje je nak memeriahkan meja makan nanti...tambahan pulak, adik aku si Una tu pose sunat...heheheh..kagum jugak aku...hari ni dia pose sunat sorang2...sangat tabah...

Maaf...ini bukan pasar malam pekan Bangi...xmungkin aku akan pegi pasar malam bwk kamera...never...

Lebih kurang jam 6.30 ptg, kami mule meronda2 di sepanjang tapak pasar malam tu mencari apa2 yang menarik untuk dimakan...Una beli mee goreng siap tambah cili, ibu beli roti John, aku plak tukang bwk barang...owh yea...aku mntk ibu beli rangka ayam sekor...hehehe...nak meratah mlm nnt...ngap ngap...

Sedia maklum, suasana di pasar malam mmg sgt meriah dgn pelbagai juadah dan riuh rendah dgn teriakan sang peniaga mempromosi barang jualan masing2...dah lama aku tak pegi pasar malam mcm ni...kalau pegi pon, aku cuma parking kete kat tepi jalan, adik aku keluar pegi beli mee goreng sebungkus, pastu balik...dah tua2 ni malas nak pegi pasar malam...oh, mungkin Bazaar Ramadhan terkecuali...hehee...

Kami tak lama di situ, sbb kene balik cepat, Una nak berbuke...
On da way balik, aku lihat terlalu byk insan2 yg duduk di atas jalan tar beralaskan kotak atau surat khabar, menagih ihsan org2 yg pada pandangan mereka lebih berkemampuan dan lebih bernasib baek...

Kalau dulu, aku sgt suke hulur walau cume 20sen...sanggup aku mintak syiling kat ayah semata2 nak letak dlm kole besi pakcik yg duduk kat tanah tu...tapi sekarang, aku mcm xde hati sgt...maaf...mgkn terlalu jujur...bukan bermakna aku semakin kejam atau bakhil...tetapi mgkn kerana pemikiran aku yg semakin membesar telah kerap dibajai dengan ideologi pessimistic seperti "Dia ade tangan, ade kaki...nape tak usaha??" atau "Ni mesti ade sindiket hantar diorg.." membuat aku malas nak salurkan sumbangan ke arah itu...agaknya kalau aku sumbangkan nilai yg sama ke tabung masjid mungkin lebih berbaloi, terjamin dan meyakinkan...entahlah...

Kita hanya suke buat tanggapan dan persepsi terhadap perkara2 yang kite sendiri tak tahu kebenarannya...tapi, tanggapan dan persepsi itu sering diBENARkan oleh segelintir mereka2 yg betul2 mengambil kesempatan atas belas ihsan dan simpati org laen...ya, aku bercakap tentang pengemis....pengemis yg menjadikan istilah 'pengemis' itu sebagai kerjaya tetap...terus menerus memegang jawatan tanpa ade terdetik sedikit pun rasa untuk berusaha mencari rezeki Tuhan dgn cara yg lebih baik...

Warna2 harapan yg tenggelam dlm hitam putih kehidupan...

Kita tak tahu sejauh mana kesengsaraan hidup yg mereka lalui sehingga terpaksa memegang jawatan pengemis selama2nya...tapi yang aku tahu, masyarakat sering mengatakan mereka ini sebagai golongan yang tidak mahu berusaha dan sering mengambil kesempatan atas ihsan org laen...

Ape kurangnya mereka, dan ape lebihnya kita?

Soalan ni tibe2 bermaen di fikiran aku, dan aku mencari2 jawapan yg sebenar...walaupun aku mmg dah ade beberapa skema jawapan, tp aku tetap ragu2 dgn jwpn itu...dan keraguan itu lebih bertambah bile aku ternampak satu scene mase aku on da way balik drpd pasar malam pekan Bangi tu...seorang makcik yg berniaga di pasar malam tu hulur sekeping note RM5 kepada pengemis yg mengemis kat sebelah gerai dia...so, ape yg pelik??? Makcik tu baek hati nak sedekah, bagus la tu...
Tak..tak...makcik tu sebenarnye mntk tukar duit kecik singgit-singgit drpd mamat tu...maklum la, org byk sedekah duit singgit kat dia...haish...bole plak gitu...

And this scenario left me a question mark...

Siape sebenarnya yg ambik kesempatan??
Dan mungkin juge si pengemis tu patut tukar profession sebagai money changer berlesen...yeah...i like that...

Whatever...

10 comments:

minamisensei said...

caption untuk picture agak tidak keboleh blaan dio situ yer

Aishii said...

Berkata Hasan Al-Basri ra : Sedekah seseorang itu adalah untuk manfaat dirinya sendiri apabila dia memberikan sedekah kerana mengharap redha Allah.

copied from: Pandangan Seorang Ustaz on Mentaliti Masyarakat Yang Perlu diubah Mengenai Kebaikan

Because sharing is caring ;)

acik | uyul said...

memangnye lebey baek sedekah di masjid2 yang kita tahu sumbangan itu akan tepat kepada mereka yang memerlukan. persoalannya, kalu sumbangan ituh tidak seperti yang kita harapkan ke jalan yang seharusnya macam ne??

nuruddin | Ray said...

Minamisensei...
hehe..biase la tu..kene ade poyo sket2...

Aishii...
Thanx for sharing...
I've read the blog...it did teach me sumthing...thanx again... =)

acik | uyul...
mmg kite harapkan sumbangan kite menuju ke arah yg baek, sbb di situ la jariah...kalau duit tu tibe2 digunakan untuk pergi maen judi, susah jugak tu...tp blog Pandangan Seorg Ustaz yg direkemen oleh Aishii tu pun mempunyai pandangan yg tidak bole dinafikan kebenarannye...same2 kite fikirkan untuk kebaikan bersame.. =)

---------------------------------------

p/s : Sedekah itu satu amalan mulia dan juga sunnah Nabi...sgt elok untuk kita amalkan sebagai bekalan untuk kite di hari muka nanti...dlm pada itu juga, kite berhak menentukan ke mane arah tuju sumbangan yg kite yakini...it's our choice, sbb menyumbang tetap menyumbang...mgkn agak susah untuk org biase mcm kite untuk lari drpd membuat spekulasi yg tidak elok terhadap ape2 yg kita ragui...so, pilih la jalan yg lebih meyakinkan...itu lebih baek...wallahu'alam...

Cahaya hidupku said...

ok saya amat tertarik dgn isu ini..
saya juga pernah seperti encik Ray..mse kecik2 pantang nmpk org tepi jalan msti nk sedekah..tp skg ni mybe lebih selected..bukanlah maksudnye kedekut..tp besenye tengok dulu keadaan insan2 tersebut..
hmm terdapat beberapa pendapat yg kita boleh ambil..
1) bersedekah tanpa mempedulikan ke mana sedekah kita itu pergi(yg penting niat sbb ape yg berlaku di belakang tu bukan dlm pengetahuan kita lagi)

2) Memilih tempat atau golongan yang betul2 memerlukan..

yang penting bersedekahlah..tak kire pada sape pon dgn niat kerana Allah..

kita ambil contoh budak2 yang mintak sedekah time kite makan kat kedai..kalau rse sangsi nk bg duit takot sindiket..bole jugak kite belanje die makan..mknanya ikut kreativiti masing2 la hehe..

ohh hampir terlupa..saya pernah dgr satu kuliah ni menyatakan sedekah yg paling baik adalah sedekah kepada kenalan terdekat@ keluarga..
bkn mksdnya tak peduli kat org lain langsung...tp lebih baik mengutamakan keperluan org2 yg lebih dekat dgn kita..

nuruddin | Ray said...

Terima kasih, cik Cahaya Hidupku a.k.a Hayati for sharing...
semoga ilmu yg dikongsikan dpt diambil manfaatnye oleh kite semua, insya Allah... ^_^

nawez said...

yela tu Una pose sunat. ntah2 pose ganti tak..hahak bulan pose yg before2 ni ntah2 die ponteng pose kot. skang baru nk ganti tp tipu ckp die pose sunat plak. muahahah

nuruddin | Ray said...

pose ganti ape plak...dia blom cukup umor lg lerr...

Cahaya hidupku said...

haha klakar dua comment atas tuh ;p

acik | uyul said...

stuju ngan nawez..
tapi satu je yang stujunya haha
mungkin betol una ponteng pose
dan dia pose sunat mungkin ntok bayar balik pose yang dia tinggalkan tuh. sbb ye salah satu cara nak menyempurnakan amalan wajib yang tak sempurna adalah dengan memperbanyakkan amalan sunat dan salah satu ye adelah pose sunat.

ntok una,
rajen2 pose sunat ek. berusahalah!!

ntok yang saya dan yang laen2,
marilah samae2 pose sunat. da lama gak tak pose sunat huhu~
belajar dari si kecil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...