Sunday, July 12, 2009

Simpang 4 Maut

Semenjak tahun 1 sehingga kini, aku sudah amat fasih dengan selok belok jalan dan laluan di kampus UTM Skudai yg tercinta ni...sebut saje nak pegi mane, mesti dah terbayang segala ceruk laluan dan shortcut dlm kepala aku, ibarat GPS Knight Rider...heheheh...dan dlm byk2 jalan raya kat UTM ni, ade satu simpang di mana sering kali terjadi kemalangan tak kire la siyes atau tidak...mari kita namakan simpang itu sebagai Simpang 4 Hidup Segan Mati Tak Mahu...muahahahaha (sile gelak seram)...


Simpang 4 tersebut xde la sesibuk lebuh raya Utara-Selatan tatkala musim perayaan...tp yg aku pelik, selalu sgt terjadi eksiden di situ...tak kire la kete dgn kete ke, moto ngan moto ke, kete ngan moto ke, asalkan ade dua kenderaan terlibat, mmg kat situ la statistik eksiden paling banyak dicatatkan dlm sejarah UTM (pandai2 je aku...tp btol ape...)...

Simpang yg dimaksudkan terletak di kaki cerun dari Kolej Tuanku Canselor menuju ke Kolej Perdana. Dari situ kita bole nampak padang kawad terbentang luas dan juga kandang kuda tersergam indah...jika anda bergerak daripada site construction seberang sungai FKE, simpang 4 tersebut merupakan simpang 4 kedua selepas simpang 4 di Fakulti Kejuruteraan Elektrik...ha...agak berbelit bunyinye tp mmg gitu la nk explain...

Mengimbau kejadian yg pernah terjadi di situ, semalam, selepas solat Jumaat, aku lalu simpang tu untuk balik ke kolej...dari kejauhan terlihat ramai org berkumpul di seberang simpang tersebut...dlm hati aku terdetik, "Musti eksiden neh...xde laen...". Dan ternyata firasatku sgt tepat...tetapi, mane kenderaan yg eksidennye??? Tak nmpk pon...

Rope2nyer, kereta yg eksiden tu telah terbabas ke kawasan yg aku tak pernah terpikir untuk membabaskan diri di situ...untuk makluman anda, seperti biase, di bahu simpang jalan terdapat divider setinggi lbh kurang sejengkal...selepas divider tu ialah ruang pejalan kaki yg berumput seluas lbh kurang 1.5 meter...sebelah ruang pejalan kaki tu, terbentang longkang sederhana besar sedalam lbh kurang 1 meter...dan, di seberang longkang tu pulak adalah cerun atau bukit kecil yg berkecerunan 45 °-60 ° dari paras rata...and, the best part is, kereta tersebut berjaya naek ke permukaan cerun tersebut tanpa sebarang masalah...aku tak tahu mcm mane dia bole terbabas sampai mcm tu skali...sungguh menakjubkan mata memandang...
Dan, sekilas pandang, aku terus membuat persepsi bahawa drivernye mesti pompuan...hehehe...sori gurls...aku tak berniat begitu, tp yg berkumpul kat situ pon mmg ramai pompuan, jd rasenye tekaan aku tu boleh dikatakan 99% tepat kot...hehehehe....

Kejadian kedua, terjadi kat classmate aku sendiri...yea, seorang pompuan semestinyer...hehehee...dia menunggang motor menuruni cerun tersebut dan tibe2 dirempuh sebuah kereta dari arah tepi yg sepatutnye memberi laluan kepada kenderaan di laluan utama tu...dan sekali lagi, pemandu kereta itu juga adalah pompuan (haish...)....
Tapi yg hanginnye, dah la kereta tu yg salah, tp dia siap bole maki member aku yg naek moto tu plak, "Ko tak nampak ke kete ni???".
Hamboii...padahal dia la yang patut bg laluan dulu...tp dia plak yg marah2 org...ni member aku la yg citer balik kat aku...seb baek aku xde kat situ, kalau tak, dgn aku2 skali kene maki ngan awek kerek tu...hahahahaha...

Sudah la tu...entry ini bukan bertujuan untuk mengkondem pemandu wanita, tapi kebetulan yg terlibat dlm kemalangan kat situ ramai yg bergelar aweks, jd terpakse la aku cite jugak..hehehe...jgn marah yea...

Kesimpulannye di sini, aku ingin menyeru kepada pihak berwajib UTM agar mengambil langkah sewajarnye dlm mengatasi masalah ini yg seolah2 xde penghujungnyer. Ape kate kalau pihak UTM arahkan student2 perancang bandar tu design satu solution untuk jalan raya dalam kawasan kampus ni. Gunekan la kemahiran mereka tu di jalan yg benar. At least, wat la flyover ke, terowong bwh tanah ke, atau paling koman pon, wat traffic light....hahahaha....sungguh seronok jika kampus UTM ade traffic light...meriah...


p/s : naseb baek aku ade setahun je lagi kat sini...xsanggup aku melihat sandiwara kemalangan yg bodo2 di situ lg....oh tidakk...

4 comments:

ainShahajar said...

huh!!.. entry kondem driver pompuan lagi..

tp dah betol.. nak wat cane

ko bawak protektor pe kat sane..dasat2.. ade antuu kot

nuruddin | Ray said...

ape maksud ko dgn perkataan 'lagi' tu???
aku agak2 je sudut dia..heheheh..tp lbh kurang gitu la...hehehe..

fatin nazihah ashari said...

"sungguh seronok jika kampus UTM ade traffic light...meriah."

utm xde traffic light kah?
hahaha
tengok upm ar
belambak kot..lalala~

nuruddin | Ray said...

mmg la...sbb UPM tu slalu jem dan pemandu2nye memandu dgn sgt tidak berhemah...sbb tu terpakse ltk traffic light...hahahahahahahahahahaha....jgn marah.. :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...