Monday, July 20, 2009

Mengapa Yahudi Bijak?

Sebentar lagi aku akan ke kelas yg pertama buat semester ini. Tapi sebelum tu, tangan ni tibe2 terase ringan untuk berkongsi satu artikel yg agak panjang tetapi sgt bermanfaat buat kite semua.



Di dalam Al-Quran, Allah s.w.t ada menyebut yg bermaksud,
"Sekali-kali tidak akan redha org Yahudi dan Nasrani sehinggalah kamu mengikut jalan-jalan hidup mereka"
(al-Baqarah : 120)
Ayat di atas jelas menunjukkan dendam kaum2 tersebut terhadap umat Islam khususnya dan mereka tidak akan berpuas hati selagi kita tidak mengikut cara hidup dan agama mereka, iaitu agama yg terpesong dan cara hidup yg tidak berlandaskan syariat Allah s.w.t.

Namun, Islam tidak melarang kita untuk belajar dan mengambil ilmu2 yg bermanfaat dari pelbagai sumber selagi ianya tidak menyalahi syariat. Semua ilmu adalah milik Allah s.w.t dan ilmu itu adalah cahaya yg menerangi hidup manusia dan membimbing kita untuk berada terus dia atas jalan yg diredhaiNya.

Satu artikel yg aku pernah copy suatu masa dulu, tak ingat bile tapi mmg dh sgt lama. Artikel ini merupakan kajian si penulis tentang mengapa generasi org2 Yahudi begitu bijak dan pitar. Apa yg mereka lakukan, bagaimana gaya hidup yg diamalkan, semuanya dirungkai di dalam artikel beliau ini.

Artikel ni tak la begitu panjang, cuma hampir 4 muka surat penuh sahaje...dan tidak mampu untuk aku taip semula di sini (aku xbole copy paste dr Word, nnt dia jd error...xtahu la apsal...)...

Jadi, di sini aku share link untuk kwn2 sume download file tersebut. Cara ni lbh mudah dan menjimatkan masa, xgitu???
Sila klik "Mengapa Yahudi Bijak"

Semoga apa yg dikongsikan memberi manfaat dan kebaikan kepada kita semua, insya Allah...

p/s : document ni dlm format Mic Word 2007...hopefully korang xde masalah la yea...hehehe...

2 comments:

patenjihah said...

sgt infomatif
good job..haha

nuruddin | Ray said...

yes, i know...hehehe... :P
tenkiu...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...